Natuur~Voeding

Integreren van natuurlijk eten

 

Jezelf voeden is zoveel meer dan een dieet volgen.

Wist je dat je niet alleen jezelf voedt, maar óók je eigen darmmicrobioom bepaald door wat je eet?

 

 

Wat wij consumeren bepaalt voor een groot deel wat wij op een dag aan grondstoffen en energie beschikbaar hebben voor ons lichaam. In de natuurvoeding wordt er bij voorkeur gebruik gemaakt van onbewerkte biologische producten (uit het seizoen). Zelf bezig zijn met gezonde voeding helpt je om in contact te komen met een positieve leefstijl. 

 

Werking

Voeding gaat over wat jouw lichaam precies nodig heeft. Daar hoort bij óf jouw lichaam het kan verteren en op kan nemen. Dit is voor iedereen anders. Natuurlijke voeding bevat gezonde inhoudsstoffen omdat ze niet bewerkt zijn. Planten en vruchten die op biologische wijze geteeld zijn hebben zelf aan hun weerstand moeten werken om te blijven groeien. Deze gezonde stofjes krijg jij mee naar binnen als jij ze op eet. Hoe minder een product bewerkt is, hoe minder er aan voedingstoffen verloren is gegaan. Verse groente bevat méér energie, dan bewaarde groente (en zeker die verpakt zijn of bespoten omdat ze anders slap gaan hangen).

We kijken daarbij naar je klachten en je ontlasting. Een foto van je iris kan ook inzage geven. Als er organen zijn die extra energie nodig hebben helpt fytotherapie om deze aan te sterken. Fytotherapie kun je zien als hoog gedoseerde voeding voor een speciaal aandachtsgebied in je lichaam.

 

Je spijsverteringskanaal zegt ook iets over het verwerken van indrukken van de buitenwereld naar jouw binnenwereld. Zo zie je dat stress en emoties op de buik slaan. Er gaan dan ook méér zenuwverbindingen van de de darm naar de hersenen dan andersom. Je darm als tweede brein! Tegenwoordig kun je ook al heel veel vinden over je darmmicrobioom en dat is fantastisch interessant. Bedenk je wél dat je darmmicrobioom gevoed wordt met dat wat je eet. Iedere 72 uur kan de samenstelling van 'vrienden in je darmen' veranderd zijn. Dit geeft je de kans om morgen dus al te beginnen aan het verbeteren van je gezondheid! 

 

Achtergrond

Na de wederopbouw van de wereldoorlogen en industriële revolutie is ons voedingspatroon veranderd. Met grote opslag van fruit en vliegtuigen vol met kratten avocado's. Mijn moeder heeft nog meegemaakt dat er opeens paprika tussen de groentes lag. Dat was 60 jaar geleden helemaal niet zo normaal als nu. Bij natuurvoeding wordt er uitgegaan dat je eet uit je directe omgeving. Op die manier krijg jij de voedingsstoffen uit de natuur binnen die passen bij jouw conditie en het klimaat waarin jij woont. Zoals je boerenkool eet in de winter. DAn w'le het lieftste de soort waar éérst de vorst over heen is gegaan, omdat dit de inhoudsstoffen van de plant aanzet om méér antioxidanten aan te maken...en dat proef je in de smaak! Je kunt heel ver terug gaan en zeggen dat aardappelen uit Zuid Amerika komen, de tomaat veredeld is zodat ze niet kapot gaat op een loopband bij het oogsten, dat fruit alleen gerijpt geplukt moet worden omdat anders de vitamine C nog niet volledig is aangemaakt. Zelfs de oer-Hollandse walnoot is geen inheemse boom. Gelukkig hebben bepaalde grondstoffen er wél voor gezond dat wij hun nu in Nederland onze voeten in de klei hebben gekregen, met tulpen uit Turkije, en frieten of patatten die boven en onder de rivieren anders worden genoemd. Wij hebben kunnen het hier overleven. Daar weet ik alles van. Hoe leuk mijn moestuin ook is, gelukkig is er ook een supermarkt.

 

Toch is het interessant om eens over deze zaken na te denken. Dat schoolmelk toen een logische keuze was en wij nu met een vee-industrie zitten. De vader van mijn opa had de éérste gepasteuriseerde melkboerderij ik Nederland. Maar ik weet nú dat door het pasteuriseren de bacteriën worden gedood en er dus alleen lactose (melksuikers) in de melk over blijven die niet meer door de eigen bacteriecultuur afgebroken wordt bij het consumeren ervan....en er steeds meer mensen last krijgen van een lactose allergie. icm een onvoldoende werking van het maagslijmvlies...dat zie ik dan weer via de iriscopie.

 

Je moet het niet te groot en ingewikkeld maken, met iets simpels beginnen wat je goed doet en dus vol kunt houden. Je voedingspatroon aanpassen is beslist géén dieet. Je moet namelijk wél zorgen dat je voeding volwaardig is, dat alle stofjes erin zitten die door je lever samen tot een eiwitcomplex of aminozuurstreng kan worden omgezet. Want anders eet jij wel, maar kom je nog steeds tekort en dus ga je snaaien. Of had je misschien te weinig water gedronken, dat kan ook een hongergevoel geven. Kun jij niet de koffie laten staan? Dan beginnen we toch met iets anders :-) Er zijn mogelijkheden zat!